Naturalne metody leczenia PCOs

494282155

Zespół Policystycznych Jajników

Klasyczne leczenie PCOs opiera się na tabletkach antykoncepcyjnych, metforminie i lekach poprawiających owulację. Czasem również zaleca się zabiegi. Niestety bardzo często lekarze nie leczą przyczyny, ale zaleczają jedynie objawy.

Tabletki antykoncepcyjne obniżają libido, podnoszą ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, cukru i insuliny. Niestety również zwiększają ryzyko zakrzepów. Niektóre badania wykazują zależności między antykoncepcją, a rakiem szyjki macicy i wątroby.

Metformina powoduje niedobory witaminy B12, wyjaławia florę bakteryjną, ponieważ działa podobnie do antybiotyków. Bardzo często powoduje szereg nieprzyjemnych objawów ze strony układu pokarmowego. Nie mówiąc już o tym, że może spowodować wtórną insulinooporność.

Zdarza się również, że lekarze proponują zabieg chirurgiczny mający na celu usuwanie cyst z jajników. Jest to jakby nie patrzeć poważna ingerencja, która niesie za sobą możliwość powikłań, a niestety nie walczy z przyczyną PCOs.

Osobiście jestem zwolenniczką medycyny naturalnej i funkcjonalnej, holistycznego podejścia do człowieka i wierzę że żywność jest najpotężniejszym lekiem. Dlatego też na swojej drodze, w pewnym momencie odstawiłam tabletki antykoncepcyjne, metforminę i skierowałam się ku naturalnym metodom.

Teraz kiedy już wiesz na czym polega i co dokładnie jest przyczyną PCOsmożesz spróbować sobie z tym poradzić. Jednak musisz wiedzieć, że nie ma jednego rozwiązania dla wszystkich. Dobra wiadomość jest taka, że jest mnóstwo naturalnych sposobów, aby poradzić sobie z insulinoopornością czy nierównowagą hormonalną.

Aby zapanować nad Zespołem Policystycznych Jajników konieczna jest zmiana sposobu życia. Dotyczy to zarówno sposobu odżywiania, jak i wysiłku fizycznego, ale także ogólnie pojętej higieny życia, w tym snu. Bez odpowiednich kroków nie ma mowy o wyzdrowieniu, ponieważ należy zająć się przyczyną, a nie zaleczyć tylko objawy tak jak proponuje to medycyna konwencjonalna. Nie zapominajmy również o prewencji, która jest równie istotna.

dieta

Odpowiednia dieta to podstawa zdrowienia

Dieta
Dla każdego zdrowa dieta oznacza co innego. Nie ma jednej, która jest dobra dla wszystkich. Jednak w PCO można oprzeć się na podstawowych wytycznych. Pierwsza rzecz to oczywiście walka z insulinoopornością. Więcej na ten temat przeczytasz w I części, II i III artykułu na ten temat.

Pokochaj zdrowe tłuszcze. Twoje ciało potrzebuje tłuszczów nasyconych i cholesterolu do produkcji hormonów, w tym płciowych. To nie prawda, że tuczą. Wręcz przeciwnie, sycą na dłużej, przyspieszają metabolizm, sprzyjają utracie tkanki tłuszczowej i przede wszystkim obniżają stan zapalny w organizmie. Wprowadź olej kokosowy, ekologiczne masło klarowane, smalec gęsi, kaczy i wieprzowy, łój wołowy. Na tych tłuszczach możesz śmiało smażyć, dusić i piec. Nie musisz się ich bać i minimalizować spożycie. Na oliwie z oliwek tłoczonej na zimno i innych roślinnych i tłoczonych z pestek czy orzechów nie smaż, ale używaj na zimno do potraw. Tych tłuszczy wystarczy Ci tylko mała łyżeczka dziennie, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na nienasycone kwasy tłuszczowe.

Podstawę diety powinny stanowić kolorowe, dobrze tolerowane warzywa i w mniejszym stopniu owoce, które są bardzo odżywcze, dostarczają witamin, składników mineralnych, antyoksydantów i przede wszystkich są silnie przeciwzapalne. Zjadaj kiszonki. Idealnie by było, gdyby pochodziły z upraw ekologicznych, jajka tak samo jak mięso i ryby, ale również zboża, pseudozboża, orzechy, pestki i nasiona.

Zmiana sposobu odżywiania, spowoduje nie tylko poprawę w PCOs, ale również utratę kilogramów, obniży ryzyko zachorowania na choroby serca, autoimmunologiczne i cukrzycę. Odpowiednie odżywianie ma wpływ na cały organizm w tym na tarczycę i nadnercza, które bardzo często cierpią. Utrata wagi w tym schorzeniu ma kluczowe znaczenie, ponieważ im więcej tkanki tłuszczowej tym większe wydzielanie estrogenów i cytokin prozapalnych. Pamiętaj, że tkanka tłuszczowa to żywy organ.

Ważna jest również eliminacja:

  • alkoholu i kawy
  • cukru
  • sztucznych słodzików
  • żywności przetworzonej
  • rafinowanych tłuszczy roślinnych – sojowy, rzepakowy, słonecznikowy, kukurydziany i innych, które są silnie prozapalne
  • glutenu i nabiału

Cukier i produkty węglowodanowe, głównie mocno przetworzone bogate w cukry proste o wysokim indeksie i ładunku glikemicznym będą powodowały natychmiastowe wyrzuty cukru do krwi i tym samym insuliny. Jest to bezpośrednio związane z nadwagą, otyłością, cukrzycą typu 2, chorobami układu krążenia i zespołem metabolicznym w tym PCOs, a nawet nowotworami.

Nadmiar cukru powoduje nadprodukcję testosteronu i estrogenów, których skutkiem jest przybieranie na wadze i wypadanie włosów. Przyznam, że mam słabość do owoców suszonych i jak u wszystkich z insulinoopornością niestety nie kończy się to na jednej moreli, czy fidze, ale na połowie opakowania. Na drugi dzień po takim ucztowaniu jestem rozdrażniona, mam problemy z koncentracją, pamięcią i pojawiają mi się krosty na twarzy, plecach i dekolcie.

Podobne skutki wywołuje alkohol. Dodatkowo zubaża organizm z witaminy z grupy B, a zwłaszcza tiaminę, która jest bardzo ważna w zachowaniu prawidłowej gospodarki węglowodanowej. Warto odstawić alkohol, ponieważ będzie znacząco utrudniał powrót do zdrowia.

Najnowsze badania donoszą, że sztuczne słodziki odpowiedzialne są za przybieranie na wadze, zwiększają ryzyko wystąpienia udaru mózgu, demencji, a także problemów z funkcjami poznawczymi i chorobami nowotworowymi.

Gluten i nabiał są silne prozapalne. Nabiał wzmaga trądzik, zaburza równowagę hormonalną, przyczynia się do otyłości i oporności na insulinę, a także do formowania cyst na jajnikach ze względu na śluzotwórcze właściwości. Są to produkty bardzo uzależniające.

Rafinowane tłuszcze roślinne omega-6 mają silne prozapalne właściwości. Sprzyjają chorobom serca, nadciśnieniu, zakrzepom i nowotworom.

Idealna dieta to niskowęglowodanowa z dużą ilością tłuszczu. Ale nie wszyscy ją dobrze tolerują. Warto rozważyć niską podaż węglowodanów rzędu 50-100 g dziennie. Oczywiście należy wówczas obserwować tarczycę, bo może się pogorszyć jej praca. W takiej sytuacji należy bezwzględnie zwiększyć podaż węglowodanów.

Jeżeli chorujesz na Hashimoto i PCOs koniecznie wyeliminuj gluten, nabiał, cukier i soję. Jeżeli dieta nie przynosi większej poprawy warto rozważyć Paleo i Protokół Auotimmunologiczny.

Jedno z badań przeprowadzonych na kobietach z PCOs udowodniło, że obfite śniadania, mniejsze obiady i niewielkie, raczej w formie przekąski kolacje – odpowiednio 54% zapotrzebowania energii na śniadanie, 38% na obiad i 8% na kolację spowodowało uwrażliwienie komórek na działanie insuliny, zmniejszyło poziom androgenów i znacząco poprawiło częstość owulacji.

Ugotowane warzywa krzyżowe
Zawierają związki: indol i DIM, które pomagają wątrobie w metabolizmie estrogenów. Znajdziesz je w brokułach, kalafiorze, jarmużu i brukselce. Nie jadaj ich na surowo ze względu na goitrogeny, które utrudniają wychwyt jodu przez tarczycę. Więcej na ten temat przeczytasz tu, tu i tu.  

olej-rycynowy

Okłady z ciepłego oleju rycynowego mają świetny wpływ na jajniki

Olej rycynowy
Okłady z ciepłego oleju rycynowego na jajnikach poprawiają ukrwienie tych rejonów. Dobre ukrwienie jest niezbędne do ich odżywienia, odprowadzenia niepotrzebnych substancji i czynników zapalnych. Okłady detoksykują i pomagają w powrocie do zdrowia. Wspierają układ limfatyczny w prawidłowym funkcjonowaniu.

Olej przenika przez skórę, odpręża i relaksuje mięśnie. Ma pozytywny wpływ na organy wewnętrzne, naczynia krwionośne, macicę, jajowody, jajniki, jelita, ale również na pęcherzyk żółciowy, a nawet wątrobę. Koi ból, poprawia trawienie i zmniejsza stan zapalny. Przepis jak stosować okłady z oleju rycynowego znajdziesz tu

Ocet jabłkowy
Warto pić ciepłą wodę z łyżką lub dwiema niefiltrowanego octu jabłkowego na czczo i na wieczór, ponieważ reguluje on poziom cukru we krwi. Warto też napić się takiego napoju przed obiadem. Dodatkowo ładnie zakwasza żołądek co pomaga w trawieniu. Osoby z nadżerkami, wrzodami i nietolerancją histaminy nie powinny stosować takich zabiegów.

Zapanuj nad stresem
zanim on przejmie kontrolę nad Tobą. Chodzi tu o stres psychiczny jak i fizyczny. Ma on ogromny wpływ na gospodarkę hormonalną, oczywiście bardzo negatywny.

Jak wspomniałam w poprzednim artykule, stres ma niebagatelny wpływ na pogorszenie Twojego stanu. Warto poszukać alternatywy dla siebie. Udać się do specjalisty, na kursy walki ze stresem, odnaleźć swoje hobby, sprawiać sobie małe przyjemności. Warto spróbować medytacji, jeżeli potrzebujesz módl się, rób listy wdzięczności, otaczaj się ludźmi pozytywnymi, bądź dla siebie wsparciem, a nie katem, zaakceptuj się i pokochaj taką jaką jesteś. Pomyśl o terapii, jeżeli te sposoby są dla Ciebie nie wystarczające.

Spróbuj zastanowić się jakie obszary Twoje życia wywołują u Ciebie najwięcej stresu i jak możesz to zmienić. Stres może objawiać się w Twoim ciele jako nadmierna senność, lub też niedosypianie, zachcianki jedzeniowe. Nawet dieta i wysiłek fizyczny nieodpowiednio dobrane do organizmu mogą powodować stres. Dlatego tak ważne jest słuchanie własnego organizmu.

Odpoczynek
Przez wiele lat miałam ogromne poczucie winy, że w ciągu dnia odpoczywałam, oglądałam film, szłam na spacer, albo czytałam książkę dla przyjemności. Mój mąż ciągle mi mówił, że nie umiem odpoczywać i coś faktycznie w tym jest. Teraz to się bardzo zmieniło i rzadziej dopada mnie poczucie winy;) ale wciąż uczę się odpoczywać.

Adekwatna ilość snu jest niezbędna dla regeneracji komórek, produkcji hormonów, radzenia sobie ze stresem, a nawet prawidłowej masy ciała czy detoksu organizmu. Niedosypianie ma tak samo druzgocący wpływ na nasz organizm co brak aktywności fizycznej i fatalna dieta.

W badaniach naukowcy zauważyli, że zbyt mała ilość snu jest dwa razy częściej spotykana u kobiet cierpiących na PCOs niż u zdrowych. Chorujące kobiety miały duże problemy z zaśnięciem.

Długotrwałe niedosypianie skutkuje nadmiernym wydzielaniem hormonu stresu, a także negatywnie wpływa na poziom hormonów odpowiedzialnych za prawidłową masę ciała, insulinę, grelinę (hormon głodu) i leptynę (hormon wpływający na apetyt). Im większy stres pojawia się w życiu tym więcej organizm potrzebuje snu. Absolutne minimum to 7 godzin.

Aktywność fizyczna
Jest niezbędna w leczeniu PCO. Poprawia wrażliwość tkanek na insulinę, częstość owulacji, a także poziom cholesterolu i cukru. Aktywność musi być dobrana indywidualnie, ponieważ zbyt duży wysiłek doleje oliwy do ognia i będzie podnosić poziom kortyzolu. Jeżeli masz skłonności do zaburzeń gospodarki hormonalnej bardzo uważaj na intensywność wysiłku fizycznego. Między zbyt małym, a zbyt intensywnym wysiłkiem jest bardzo cienka granica, którą można łatwo przekroczyć.

Większość osób powinna zrezygnować z intensywnych ćwiczeń takich jak crossfit, trening interwałowy czy cardio. Pomocny będzie za to spacer, truchcik lub marsz, pływanie, joga, taniec czy nawet rekreacyjna jazda na rowerze. Po aktywności fizycznej powinno się mieć więcej energii, lepszy nastrój, a nie padać na kanapę ze zmęczenia. Jeżeli pojawiają się zawroty głowy, to znak, że nadnercza są przeciążone. Jeżeli już chcesz ćwiczyć bardziej energicznie, rób to przez krótszy okres czasu.

Ja niestety jestem typem z łagodniejszą aktywnością mimo, że bardzo lubię się spocić. Zwiększanie intensywności powoduje u mnie zawroty głowy, a ćwiczenie na czczo bardziej intensywnie nawet przez 10 minut dziennie wstrzymanie miesiączki.

cukier

Nieprawidłowy poziom cukru we krwi zaburza całą gospodarkę hormonalną

Regulacja poziomu cukru we krwi
Cukier zaburza całą gospodarkę hormonalną. Nie tylko jeżeli chodzi o PCOs, ale również niedoczynność tarczycy. Przy huśtawkach poziomu cukru nigdy nie wyregulujesz hormonów płciowych czy też tarczycy.

Cukier ma bezpośredni wpływ na jajniki, owulację i rozwój pęcherzyków. Najprostszym sposobem jest oczywiście ograniczenie węglowodanów, a w zamian za to zwiększenie warzyw, białka i tłuszczu w diecie. Tak tłuszczu, który jest również potrzebny do produkcji hormonów płciowych.

Wiem, że węglowodany są pyszne, trudno im się oprzeć, dodają szybko energii i sprawiają przyjemność, ale ograniczenie ich jest kluczowe w powrocie do zdrowia. Podwyższony poziom insuliny spowodowany jest nadmiarem właśnie tych grzesznych węglowodanów.

Zauważyłam u siebie, że nadmiar węglowodanów powoduje u mnie puchnięcie, problemy z cerą i cellulitem. Kiedy tylko je zmniejszam, wszystko jest w porządku. Więcej o tym jak wyregulować poziom cukru we krwi znajdziesz tu i tu

Zadbaj o testosteron
Testosteron należy do męskich hormonów płciowych – androgenów, ale jest również produkowany u kobiet w mniejszej ilości. Jego nadmiar powoduje trądzik, nadmierne owłosienie i problemy z płodnością. Z pomocą przychodzi aktywność fizyczna i dieta niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa.

Herbata zielona może okazać się pomocna w obniżaniu testosteronu. Jednak zawiera fluor, który wypiera jod z organizmu, a który jest kluczowy do prawidłowej pracy tarczycy. Warto więc zastanowić się nad jej dalszym spożywaniem. 

Zacznij mówić nie
Zdecydowanie opłaca się mówić nie. Nie zmuszać się do rzeczy na które nie ma się ochoty, nawet jeżeli ktoś ma się na nas obrazić. Warto nauczyć się dbać o siebie. Możesz na początek mówić – zastanowię się, najprawdopodobniej nie. Zmuszanie się do rzeczy na które nie ma się ochoty, powoduje stres emocjonalny, a co za tym idzie reakcje w organizmie i wyrzut kortyzolu. A jak już wiesz, kortyzol powoduje insulinooporność i PCOs. 

Uziemienie
To nic innego jak chodzenie boso po ziemi, trawie, piasku. Nie bój się, że stopy się zabrudzą, zawsze możesz je umyć;) Praktyka ma fantastyczne efekty w przewlekłym stresie, wyczerpanych nadnerczach, długo trwającym zmęczeniu.

Ziemia ma negatywne pole elektryczne i w czasie kontaktu nagiej skóry, elektrony równoważą ładunek naszego ciała. Koniecznie spróbujcie. Ja tylko czekam aż się ociepli i kiedy będę mogła pobrykać boso po trawie:)

Na nasz ładunek ma wpływ sprzęt elektroniczny: komputery, wi-fi, komórki, telewizory, radio, a nawet mikrofalówki.

Smiling young woman lying in a bath tub at home and relaxing

Kąpiele w soli epsom to prosty i przyjemny sposób na relaks i detoks

Sól Epsom
Warto rozpocząć kąpiele w soli Epsom (siarczan magnezu), która fantastycznie detoksykuje organizm, relaksuje, a także dostarcza magnezu dla organizmu. W kolejnym artykule na temat suplementów w PCOs przeczytasz więcej na temat magnezu. Dla mnie najprzyjemniejszym skutkiem soli Epsom są bardzo kolorowe sny.

Olejek z drzewa sandałowego
Reguluje poziom testosteronu u kobiet i mężczyzn. Działa jak afrodyzjak, dlatego jest powszechnie stosowany w męskich zapachach.

Olejek szałwiowy
Inhalacje z jego udziałem obniżają poziom kortyzolu, regulują poziom TSH i dodatkowo poprawiają nastrój. Regulują również wydzielanie estrogenów.

Olejek tymiankowy
Poprawia poziom progesteronu, płodność i nastrój. Ma również pozytywny wpływ na inne hormony płciowe.

Unikaj chemii
Uważaj na substancje, które zaburzają gospodarkę hormonalną. Skutecznie mieszają w produkcji, uwalnianiu, metabolizmie i eliminacji naturalnych hormonów produkowanych przez organizm. Niestety znajdują się praktycznie wszędzie: w powietrzu, wodzie, glebie w której rosną warzywa i owoce, w pestycydach i herbicydach, którymi są obficie pryskane, kosmetykach, meblach, dywanach, sprzęcie elektronicznych i elektrycznym, samochodach, środkach czystości. Niestety nie da się ich całkowicie wyeliminować, ale można znacznie ograniczyć ich wpływ na organizm.

Problem z tymi substancjami polega na tym, że mogą się one zachowywać jak naturalne hormony, zwłaszcza estrogeny (xenoestrogeny). Efektem jest zaburzona gospodarka hormonalna i bardzo często powoduje to dominację estrogenów.

Warto wyeliminować chemię ze swojego życia. Najlepszym rozwiązaniem są produkty ekologiczne, zarówno spożywcze jak i kosmetyki, środki czystości. Uważaj zwłaszcza na bisfenol A (BPA), polichlorowany bifenyl, ftalany. Ogranicz do koniecznego minimum używanie plastiku w kontakcie z żywnością (uwaga na wody butelkowane w plastik, plastikowe pojemniki do przechowywania zywności, a już na pewno nie podgrzewaj w nich jedzenia) i zrezygnuj z żywności puszkowanej. Ale o tym więcej napiszę w najbliższym czasie.

Akupunktura
Wg Journal of the International Society of Gynecological Endocrinology akupunktura może mieć pozytywny wpływ na PCOs. Poprawia przepływ krwi w jajnikach, zmniejszając jednocześnie ich rozmiar, a także ilość cyst. Wpływa na zwiększoną wrażliwość tkanek na insulinę, jej mniejszy wyrzut i zmniejsza poziom cukru we krwi i kortyzolu.

Joga hormonalna
Polecam z własnego doświadczenia, ponieważ dzięki jodze hormonalnej zaczęłam miesiączkować. Wystarczyło 20-30 minut dziennie i po 3 miesiącach miesiączka się pojawiła. Jest to joga, w której dzięki specjalnym asanom i oddechom wykonuje się wewnętrzny masaż na organach takich jak jajniki, tarczyca, przysadka, nadnercza. Pozwala to zwiększyć produkcję hormonów, wyrównać niedoboru i przywrócić równowagę. Jest to spokojna aktywność, z elementami relaksacyjnymi. Więcej przeczytasz tu i tu.

seed-rotation-cfb-798x1024
Rotacja nasion

Rotacja nasion
Możemy też pomóc sobie stosując rotację nasion. W pierwszej fazie cyklu, potrzebujesz większej ilości estrogenu, aby mogło się odbudować endometrium. Od 1 do 15 dnia zjadaj po jednej łyżce pestek dyni i nasion siemienia lnianego dziennie. Ten etap nazywany jest fazą pęcherzykową. Siemię lniane zwiększa poziom SHBG i zwiększa metabolizm estrogenów. Przy siemieniu lnianym koniecznie pamiętaj o piciu wody.

Od 16 dnia do pierwszego dnia miesiączki to faza lutealna, kiedy potrzebujesz większej ilości progesteronu. Progesteron jest niezbędny do zagęszczenia endometrium i przygotowania do przyjęcia zapłodnionego jajeczka. Zjadał po jednej łyżce nasion sezamu i pestek słonecznika dziennie.

Jednak jeżeli jesteś na Protokole Autoimmunologicznym takie wsparcie nie będzie dla Ciebie, ponieważ dieta ta wyklucza m.in. pestki i nasiona.

Siemię lniane
Zawarty w nim błonnik, doskonale wpływa na poziom cukru we krwi. Ligniany z kolei obniżają nadmiar estrogenów, redukując je do optymalnych wartości. Dominacja estrogenów również bardzo często pojawia się przy PCO.

Dieta i umiejętność radzenia sobie ze stresem to w tym zaburzeniu podstawa. Warto zmienić sposób odżywiania, ponieważ przyniesie on wiele korzyści nie tylko zdrowotnych, ale również zaowocuje lepszym samopoczuciem i wyglądem. Przyjemnym skutkiem ubocznym będzie utrata zbędnych kilogramów.

Jeżeli artykuł Cię zaciekawił lub znasz kogoś komu mógłby pomóc, proszę udostępnij go:) Zapraszam Cię również do polubienia mojej strony na FB, dzięki, której będziesz na bieżąco śledzić aktualności:)

Uwaga

Treści zamieszczone na tym blogu mają charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny. W żadnym wypadku nie mogą być traktowane jako forma konsultacji lekarskiej, czy porady dietetycznej.

Nie wprowadzaj zmian na własną rękę, zawsze konsultuj je wcześniej z doświadczonym praktykiem.

Źródła:

[1], [2], [3], [4], [5], [6], [7], [8], [9], [10], [11], [12], [13], [14], [15], [16], [17], [18], [19], [20], [21], [22], [23], [24], [25], [26], [27], [28], [29], [30], [31], [32], [33], [34], [35], [36], [37],[38], [39], [40], [41], [42]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>