Suplementy w walce z PCOs

suplementy

Odpowiednio dobrane suplementy mogą pomóc w powrocie do zdrowia 

W ostatnich artykułach starałam się Wam przybliżyć czym jest PCOs i jak je leczyć naturalnymi metodami. Jednak czasem to może okazać się za mało i trzeba się wspomóc suplementami. Pomocne w tym przypadku okażą się naturalne substancje. Najpopularniejsze z nich opisałam poniżej.

Adaptogeny
Pisałam o nich w artykule Jak wyleczyć wyczerpane nadnercza. To wyjątkowa gama roślin, które pomagają zachować równowagę hormonalną i chronią organizm przed negatywnymi skutkami podwyższonego poziomu kortyzolu, wywołanego przewlekłym stresem. Jednym słowem pomagają adaptować się organizmowi do fizycznego lub psychicznego stresu w tym trudnych sytuacji, zmian klimatu, a także do zmiennych sytuacji życia codziennego. Świetnie sprawdzą się również w leczeniu Zespołu Policystycznych Jajników.

Zaliczamy do nich: ashwagandhę, rhodiolę, schisandrę, tulsi (święta bazylia), żeńszeń, eleuterokok kolczasty i korzeń maca. Podnoszą poziom DHEA, który jest prekursorem estrogenu i testosteronu. Dodają energii, poprawiają libido i wspierają płodność.

Nie zastąpią zrównoważonej diety, aktywności fizycznej czy braku umiejętności radzenia sobie ze stresem, ale stanowią doskonałe wsparcie. Mają pozytywny wpływ na pracę tarczycy, obniżają cholesterol, łagodzą niepokój i napięcie, depresję, a także nieprzyjemne objawy PCOs.

Rhodiola rosea
Jak już wspomniałam to ziele adaptogen, używane na zmęczenie i problemy z pamięcią. Poprawia produktywność i łagodzi negatywne skutki stresu. Pomocna w wyczerpanych nadnerczach, braku owulacji, nieregularnych i rzadkich menstruacjach. Warto pić napary lub przyjmować 200 mg x 2 dziennie.

Maca żółta
To zioło, które znacząco poprawia płodność kobiet. Czarna maca ma taki sam efekt na mężczyzn.

Witamina C z bioflawonoidami
Niski poziom witaminy C to potężny gracz w wyczerpanych nadnerczach. Jest niezbędna do produkcji wszystkich hormonów steroidowych – płciowych, progesteronu, estrogenów i testosteronu. Odpowiedni poziom tej witaminy powoduję adekwatną reakcję na stresową sytuację. Niski poziom spowoduje również kortyzolu niedobór i innych hormonów płciowych.

Wysoki poziom kortyzolu również niekorzystnie wpływa na hormony płciowe, ponieważ przyłącza się do ich receptorów – blokując je.

Jeżeli cierpisz na senność po południu warto wypić wodę z sokiem z cytryny i szczyptą soli himalajskiej lub celtyckiej. Doda Ci to energii. Warto też wprowadzić do diety więcej warzyw zawierających te cenne substancje: porzeczki czarne i czerwone, cytryny, pomarańcze, pomidory, papryka czerwona, ziemniaki gotowane w mundurkach, kapusty, kiszonki, berberys, rokitnik, jarzębina, żurawina, dzika róża, natka i korzeń pietruszki, chrzan, brukselka, brokuły, szpinak, jabłka antonówki, truskawki, poziomki i kiwi.

Jednak warto suplementować witaminę C w większych dawkach 2-5 g dziennie, zwłaszcza przy stanach zapalnych jakim nie wątpliwie jest insulinooporność, Hashimoto i innych chorobach przewlekłych.

niepokalanek-pospolity

Niepokalanek pospolity

Niepokalanek pospolity
Reguluje cykle menstruacyjne, pomaga w płodności i redukuje PMS. Wpływa na oś HPA i stymuluje komunikację z jajnikami. Jednak nie u wszystkich kobiet się sprawdzi, ponieważ u niektórych może spowodować depresję i drażliwość. Warto przyjmować niepokalanka przez 3-6 miesięcy.

Pokrzywa
Doskonale oczyszcza i odżywia organizm, jest świetna na stres. Zwiększa poziom SHBG, dzięki czemu obniża poziom testosteronu. Pij 1-2 szklanki dziennie, najlepiej ekologicznej. Możesz też stosować wyciągi w tabletkach – 600 mg dziennie. Poprawia kondycję skóry (świetna na trądzik) i włosów – zaczynają szybciej rosnąć i mniej wypadać. Jest bogata w żelazo, witaminy z grupy B, magnez, wapń, witaminy A, C i K.

Nie należy stosować ją przez dłuższy czas. Może powodować niskie ciśnienie, dlatego nie należy jej przyjmować z lekami obniżającymi ciśnienie lub diuretykami.

Kompleks witamin z grupy B
Sprawdzą się przy problemach z kortyzolem. Wszystkie witaminy z grupy B pomagają lepiej radzić sobie ze stresem, a także lepiej funkcjonować pod jego wpływem. B1 i B2 sprawdzą się w PMSie. B5 ogranicza wydzielanie nadmiernego kortyzolu (stosuj rano), B6 łagodzi niepokój występujący podczas PMSu, a wraz z B12 zaangażowane są w produkcję serotoniny, która kontroluje nastrój, apetyty i sen. Natomiast witamina B9 – kwas foliowym, jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu, ale ma również właściwości antynowotworowe.

Chrom
Stymuluje receptory insuliny, zmniejsza łaknienie na słodkie. Pomaga uwrażliwiać komórki na działanie insuliny, a także poprawia owulację i reguluje miesiączki u kobiet z PCOs. Zmniejsza BMI, poziom insuliny i glukozy na czczo. Skuteczna dawka to 1000 mcg dziennie rozdzielone na dwie dawki. Najlepsza forma to pikolinian.

Kwas alfa-liponowy ALA
To nic innego niż witamina B8. Uwrażliwia tkanki na działanie insuliny z podobną skutecznością co metformina. Dawka wg Moniki Skuzy to 2 x 150 mg. Przy silniejszej insulinooporności Iwona Wierzbicka zaleca 3×100 mg, lub 3 x 200mg. Warto dodać, że ALA bardzo ładnie detoksykuje organizm z toksyn i metali ciężkich. Sprzyja utracie wagi i poprawia owulację. Likwiduje stres oksydacyjny, ponieważ jest silnym antyoksydantem, a także reguluje menstruację.

ovasitol

Ovasitol to połączenie myo-inozytolu z d-chiro-inozytolem w stosunku 40:1

Inozytol
Najlepsza jest kombinacja myo-inozytolu (działa w jajnikach, poprzez poprawę metabolizmu glukozy i sygnalizacji FSH) z d-chiro-inozytolem (synteza androgenów, zwiększenia aktywności insuliny w innych tkankach) w stosunku 40:1 (ilość fizjologiczna). Ta witamina wspiera płodność, odżywia jajniki i dodatkowo pomaga wyregulować poziom cukru we krwi. Poprawia owulację i wpływa na stosunek LH do FSH. Obniża poziom testosteronu, wolnego testosteronu, glukozy, insuliny, CRP, prolaktyny, androstendionu, zmniejsza insulinooporność i BMI. Inozytol porównywalny jest z działaniem popularnej metforminy. Najbardziej efektywne dawki to od 2g dziennie.

Suplement, który zawiera stosunek 40:1 nazywa się Ovasitol. Można go dostać na Amazonie lub pod tym adresem. Preparat zawiera 2 g inozytolu, przy cięższych stanach można przyjmować nawet 4 g dziennie.

Badania wykazały, że podawanie kwas alfa liponowego razem z myo-inozytolem spowodowało zmniejszenie insulinooporności, BMI i rozmiaru jajników u kobiet z PCOs. Takie połączenie ma również pozytywny wpływ na profil lipidowy.

Witamina D3
Poprawia owulację, metabolizm, obniża poziom trójglicerydów i zwiększa poziom cholesterolu HDL, a także obniża poziom testosteronu. Wpływa na produkcję estrogenu i progesteronu.

Dawka powinna być dobrana indywidualnie do wyniku badania i suplementowana cały rok.
Więcej na temat tego ważnego prohormonu przeczytasz tu.

Omega 3
Wystarczy już 1,5 g dziennie kwasów omega-3, aby podniósł się poziom cholesterolu HDL, zmniejszył cholesterol całkowity, trójglicerydy i LDL, a także poziom glukozy, insuliny i ich wzajemny stosunek. Ponadto spada również poziom całkowitego testosteronu, LH, a za to wzrasta SHBG. Docelowo można zwiększyć omega 3 do 2 g dziennie, a niektóre badania mówią nawet o 4 g w trudnych i przewlekłych przypadkach.

NAC
N-acetylocysteina znana jest głównie z pozytywnego wpływu na wątrobę – wspiera ją w detoksie. Jednak mało osób wie, że poprawia jajeczkowanie, reguluje cykl menstruacyjny i częstotliwość owulacji. Ładnie odśluzowuje organizm, a nadmiar śluzu będzie powodować zwiększoną produkcję cyst. Bardzo dobrze działa razem z chromem.

To silny antyoksydant, kluczowy w syntezie glutationu – antyoksydanta wśród antyoksydantów.

Magnez
W obecnych czasach praktycznie wszyscy cierpimy na niedobór tego pierwiastka. Przyczyn jest wiele, ale najczęstsze to dieta uboga w magnez, nie tylko ze względu na nie spożywanie takich produktów, ale również na fakt, że nowoczesne rolnictwo powoduje, że warzywa i owoce są mniej odżywcze. Niektórzy szacują, że nawet o 50%.

Kolejne najczęstsze powody niedoborów to stres, kawa, cukier i węglowodany przetworzone, a także stany zapalne, również w jelitach.

Magnez jest niezbędny do produkcji hormonów steroidowych czyli progesteronu, estrogenu i testosteronu. Dodatkowo bez magnezu witamina D nie może robić tego co do niej należy. Jednocześnie nadmiar magnezu będzie powodował niedobory prohormonu.

Przed miesiączką poziomy hormonów są wysokie, więc magnez maleje we krwi i dlatego łapie nas nagła ochota na czekoladę. Jest doskonałym źródłem magnezu. Pozwól sobie na taką przyjemność, ale wybieraj tylko dobrej jakości, gorzką z minimalną zawartością kakao 70%. Magnez pozwoli ukoić przedmiesiączkowy ból głowy, zachcianki na słodkie, skurcze i niepokój.
Jest również niezbędny w metabolizmie glukozy i uwrażliwianiu komórek na działanie insuliny. Ponadto poprawia pracę tarczycy, nastrój, koi nerwy, a także zmniejsza PMS.

Warto również zacząć suplementować magnez na noc. Dawki optymalne to 400-800 mg. Jeżeli czujesz niedobory to można również przyjmować większe. Niedobór magnezu został skorelowany z hirsutyzmem (nadmiernym owłosieniem) i trądzikiem. Również zwiększa 19 razy prawdopodobieństwo wystąpienia PCOs. Jest niezbędny do relaksu, rozkurcza mięśnie, poprawia pamięć, koncentrację i naukę, zapewnia spokój i lepszy sen.

Najlepsze wersje to cytrynian (może mieć przeczyszczające działanie), natomiast glicynianian i jabłczan również świetnie się wchłaniają i nie mają działania przeczyszczającego.

wapn

Wapń to nie tylko zdrowe kości

Wapń
Niedobór wapnia to silny wyzwalacza PCOs. Dodatkowo zaostrza insulinooporność. Warto badać jego poziom i stosować dietę bogatą w wapń. Produkty bogate w ten składnik to: mleko i przetwory mleczne, które z wiadomych względów nie mogą być spożywane w chorobach autoimmunizacyjnych, małe rybki razem z kręgosłupami, soja i tofu (również zakazana przy chorobach z autoagresji). Świetnie sprawdzi się jarmuż, boćwina, szczypiorek, kapusta wodna, brokuły, natka pietruszki, suszone figi i morele, a także orzechy włoskie i laskowe, migdały, nasiona maku, sezamu, słonecznika, które również mogą być problematyczne u osób z Hashimoto.

Wraz z wapniem zmniejszają stan zapalny i stres oksydacyjny.

Gymnema Sylvestre
Ajurwedyjskie zioło, które działa równie skutecznie co metformina. Obniża poziom cukru i insuliny we krwi. Dodatkowo sprawdzi się także w alergiach, zakażeniach układu moczowo-płciowego, anemii, nadaktywności, poprawia trawienie, poziom cholesterolu i sprzyja utracie zbędnych kilogramów. Zmniejsza łaknienie na słodkie. Bezpieczna i skuteczna dawka to 400-600 mg.

Kurkumina
To substancja zawarta w kurkumie. Doskonale sprawdza się w przewlekłym stresie. Jest przeciwzapalna, wspiera jelita. Obniża poziom glukozy we krwi i poprawia funkcje poznawcze – pamięć, koncentrację i naukę.

Pamiętaj, żeby kurkumę zawsze jeść z olejem i pieprzem. To poprawia jej biodostępność. Można również wspomóc się suplementem. Najlepsza będzie kurkumina complex 3C, która zawiera trzy różne kurkuminoidy.

Jod
Okazuję się, że jod może mieć pozytywny wpływ na PCO. Niedobór tego cennego pierwiastka powoduje właśnie pojawienie się cyst. Więcej przeczytasz tu i tu. Jeżeli cierpisz dodatkowo na chorobę autoimmunologiczną koniecznie przeczytaj artykuł i stosuj jod pod opieką doświadczonego lekarza.

Cynk
Warto wprowadzić suplementację, ponieważ niedobory tego ważne pierwiastka skorelowane są z zaburzonym stosunkiem LH do FSH. Bardzo wiele kobiet chorujących na PCOs cierpi dodatkowo na Hashimoto i niedoczynność tarczycy, a cynk jest niezbędny do konwersji hormonów T4 do T3, a także do prawidłowej pracy układu odpornościowego.

Jeżeli masz białe plamki na paznokciach warto suplementować wyższe dawki. Bezpieczna to 30 mg. Niedobór cynku zakłóca również płodność mężczyzn poprzez pogorszoną jakość nasienia.

GLA – Olej z wiesiołka
Kwas gamma linolenowy to kwas z grupy omega 6. Ma pozytywne działanie w PCOs i dodatkowo dzięki przeciwzapalnym właściwościom wspomaga leczenie. Normalizuje hormony kobiece, zwłaszcza stosunek progesteronu do estrogenu.

Jego źródła to olej z wiesiołka, z pestek czarnej porzeczki i ogórecznika. Monika Skuza z Tłustego Życia zaleca 1 g dziennie w pierwszej fazie cyklu.

Wspieraj wątrobę
To ona detoksykuje organizm z toksyn i produkuje wiele substancji ważnych dla równowagi gospodarki hormonalnej. Stosuj ostropest, mniszek lekarski, karczoch i NAC, aby ją wesprzeć.

Mniszek lekarski poza detoksem wątroby usprawnia również przepływ żółci i utrudnia kumulację hormonów. Może również zwiększać produkcję globuliny wiążącej hormony płciowe SHBG, a także zmniejsza poziom wolnego testosteronu. Bardzo często nieregularne miesiączki spowodowane są obciążoną wątrobą.

Ostropest plamisty również dba o wątrobę poprzez odbudowę uszkodzonych komórek – hepatocytów, a także chroni ją przed kolejnymi. Jego mało znane działanie to również uwrażliwianie komórek na działanie insuliny, a także zmniejszanie dominacji estrogenów.

Uważaj, jeżeli cierpisz na cukrzycę lub hipoglikemię. Ostropest może również powodować alergię i objawy z układu pokarmowego. Mój mąż niestety źle go toleruje. Ja osobiście nie mogę go jeść, ani przyjmować oleju z niego tłoczonego, ale już napary dobrze mi służą.

Berberyna
To niezwykła roślina, która równie skutecznie jak metformina walczy z insulinoopornością, ale bez skutków ubocznych jak syntetyczny lek. Jednocześnie obniża poziom glukozy we krwi, cholesterolu LDL, trójglicerydów, testosteronu i zwiększa poziom HDL. Poprawia owulację i wspomaga utratę wagi. Podobnie jak metformina zmniejsza poziom wolnego testosteronu.

W badaniach podawano dawki 3 x 500 mg berberyny. Dodatkowo berberyna pośrednio wpływa również na jelita, pomaga walczyć ze stłuszczoną wątrobą, ma właściwości antynowotworowe, a nawet obniża ciśnienie krwi.

koenzym-q-10-wzor

Najlepsza forma koenzymy Q10 to ubichinon

Koenzym Q10
Najnowsze badania wykazały, że ten związek, bardzo silny antyoksydant obniża poziom glukozy, insuliny we krwi jak również cholesterolu całkowitego i jego frakcji LDL. Poprawia jakość jajeczek, owulację i zwiększa szansa na zajście w ciąże. Zmniejsza również grubość endometrium. Dawka skuteczna to 100 mg dziennie. Najlepsza forma to ubichinon.

Jako ciekawostkę dodam, że koenzym Q10 poprawia również płodność mężczyzn poprzez poprawę jakości spermy i ruchliwości plemników. U mężczyzn dawka jest trzy razy większa.

Lukrecja i biała peonia
Połączenie tych dwóch środków jest bardzo pomocne w walce z PCOs. Hamują wytwarzanie nadmiernej ilości testosteronu i zwiększają aktywność enzymu aromatazy, która zwiększa konwersję testosteronu w estrogen. Znacznie poprawiają owulację. U kobiet z PCOs łagodzą trądzik i zmniejszają hirsutyzm.

Biała peonia dodatkowo reguluje cykl menstruacyjny, podwyższa poziom progesteronu, obniża androgeny i tłumi nadaktywną wątrobę. Jest stosunkowo bezpieczna w krótkim okresie przyjmowania. Może jednak powodować zaburzenia żołądkowe

Lukrecja dodatkowo jest adaptogenem i pomaga lepiej radzić sobie ze stresem. Nie można jej stosować przez dłuższy czas, ponieważ zatrzymuje płyny, podnosi ciśnienie i powoduje niedobór potasu. U wrażliwych kobiet może powodować bóle głowy, rozstrój żołądka, brak miesiączki lub zmęczenie. Niewskazana jest kobietom w ciąży, karmiącym i nadciśnieniowcom.

Mięta
Świetna nie tylko na problemy żołądkowo-jelitowe i trawienne, ale również na PCOs. Mięta obniża poziom androgenów i zmniejsza poziom wolnego testosteronu.

Garcinia cambogia
Ma działanie porównywalne z popularną metforminą, jest antycukrzycowa, zmniejsza poziom insuliny i glukozy. Redukuje również apetyt na słodkie i węglowodany ogółem.

Buzdryganek naziemny
Stymuluje jajniki co sprzyja regulacji cyklu menstruacyjnego i owulacji.

Osoby z wrzodami żołądka i innymi problemami z tym narządem, a także z wątrobą powinny unikać buzdyganka.

Dziurawiec                                                                                                             Powszechnie znany z antydepresyjnych właściwości. Świetnie się sprawdza w zaburzeniach nastrojów wywołanych PCOs. Niestety może powodować oparzenia słoneczne.

Rutwica
Obniża poziom cukru we krwi i cholestrelolu, zwłaszcza LDL.

Dong Quai
Normalizuje poziomy hormonów płciowych i dodatkowo wzmacnia układ odpornościowy. Reguluje cykle menstruacyjne i łagodzi PMS

Liście czerwonej maliny
Świetnie wspierają płodność i układ rozrodczy. Sprawdzają się przy obfitych miesiączkach. Są bogate w żelazo i zagęszczają endometrium, co jest bardzo ważne w przyjęciu zapłodnionego jajeczka.

Palma sabałowa
Ma działanie antyestrogenowe i obniża poziom testosteronu. Świetna przy PCOs.

Może powodować lekki rozstrój żołądka. Osoby stosujące leki rozrzedzające krew, nie powinny przyjmować palmy sabałowej.

Sposobów na okiełznanie Zespołu Policystycznych Jajników jest całkiem sporo. Dla każdego sprawdzi się inny, ale u wszystkich pacjentek podstawą jest opanowanie insulinooporności, zmiana diety, redukcja stresu, zadbanie o duchową stronę i odpowiednia suplementacja.

PCOs to nie wyrok i da się z nim walczyć. Odpowiednia terapia zaowocuje powrotem do zdrowia, lepszym samopoczuciem, a także poczęciem nowego życia.

Jeżeli artykuł Cię zainteresował lub znasz kogoś komu mógłby pomóc, proszę udostępnij go:) Zapraszam Cię również do polubienia mojej strony na FB, dzięki, której będziesz na bieżąco śledzić aktualności:)

Uwaga
Treści zamieszczone na tym blogu mają charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny. W żadnym wypadku nie mogą być traktowane jako forma konsultacji lekarskiej, czy porady dietetycznej.

Nie wprowadzaj zmian na własną rękę, zawsze konsultuj je wcześniej z doświadczonym praktykiem.

Źródła:[1][2][3][4][5][6][7], [8][9][10], [11], [12][13][14][15][16], [17][18], [19][20][21], [22][23][24][25][26][27][28],[29][30][31][32][33][34][35][36][37],[38][39][40][41][42]

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>