III Krok

Witamina D3

Następnym niezwykle ważnym krokiem w procesie zdrowienia jest witamina D3. Koniecznie zbadaj jej poziom. Badanie wykonuje się na czczo z krwi i nazywa się – witamina D metabolit 25(OH).

Witamina D, a dokładniej jej wersja D3, to związek o nazwie cholekalcyferol – jest to pochodna cholesterolu. Syntezowana jest w skórze pod wpływem promieni ultrafioletowych, stąd też mówi się, żeby wystawiać się na słońce po witaminę D. Nie bójmy się słońca, bo wystarczy już 20 minut dziennie, aby zadbać o prawidłowy poziom. Jest to prohormon, co oznacza, że jest niezbędna do wytworzenia, lub ma wpływ na produkcję hormonów.(1)

Wszyscy, nie tylko chorzy na Hashimoto mamy niedobory tej witaminy, więc możesz kupić sobie w aptece preparat Vitrum D3 (1000 jednostek) lub Vitrum D3 forte (2000 jednostek).  Preparaty są bez laktozy.d-vitrum

vitrum-d3-2000

d3-forte

Niektóre źródła mówią, że można brać i 4000 jednostek, ponieważ bardzo trudno przedawkować tą witaminę. Jednak przez większymi dawkami lepiej skonsultować się z lekarzem.

W naszej szerokości geograficznej kąt padania promieni słonecznych w okresie jesienno-zimowym jest zbyt mały i uniemożliwia on tym samym produkcję witaminy D3 w skórze. Dodatkowo w okresie wiosenno-letnim słonecznych dni nie ma wystarczająco dużo, więc trzeba się suplementować.

Ponadto, nasz nowoczesny styl życia sprawia, że coraz mniej czasu spędzamy na świeżym powietrzu. Niedobór tej witaminy bywa również wywołany niewielkim spożyciem produktów bogatych w witaminę D3. Kolejnym czynnikiem utrudniającym przyswajanie jest cieknące jelito „leacky gut”. Nie brzmi to zbyt ciekawie, ale o tym będę pisać w dalszych postach, ponieważ każda osoba chorująca na jakąkolwiek chorobę autoimmunizacyjną ma niestety cieknące jelito. Ale głowa do góry, bo można z tym walczyć:)

Dlaczego witamina D jest dla nas taka ważna?

Prawie każda komórka potrzebuje witaminy D do prawidłowego funkcjonowania. Ma ogromny wpływ na układ autoimmunologiczny (2). Jeżeli jest on zachwiany zaczynamy chorować. Witamina D łagodzi przebieg również już istniejących chorób autoimmunizacyjnych np.: Hashimoto, SM – stwardnienie rozsiane(3), RZS – reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca typu I. Dodatkowo:

  • zmniejsza skłonność do infekcji
  • zmniejsza prawdopodobieństwo nowotworów złośliwych – jelita grubego, piersi, prostaty, nerek
  • zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na choroby serca i udar mózgu
  • reguluje wydzielanie insuliny, pomaga regulować poziom cukru we krwi zwłaszcza w cukrzycy typu II
  • poprawia wrażliwość tkanek na insulinę, co jest pomocne w walce z insulinoopornością (4)
  • włącza lub wyłącza konkretne geny lub procesy w celu zachowania zdrowia
  • jest potrzebna do prawidłowej pracy jelit, w tym jelita grubego (5)

Objawy niedoboru witaminy D

  • Osłabienie mięśni, bóle, skurcze
  • Kaczy chód
  • Drżenie, uczucie stanie na podeście wibrującym, zaburzenia koordynacji i problemy z chodzeniem i staniem – bardzo nieprzyjemne uczucie
  • Brak energii
  • Przygnębienie
  • Bóle głowy
  • Zaburzenia koncentracji, pamięci
  • Uczucie bezradności, bezsilności
  • Stałe uczucie niepokoju
  • Zimne kończyny
  • Osteoporoza
  • Osteomalacja, czyli bóle związane z rozmiękaniem kości – bardzo dokuczliwe i bolesne
  • Wrażliwość na ból, bolesna skóra

Wszystkie te objawy przeżyłam i były bardzo nie przyjemne, także suplementujcie się moi Drodzy:)

A do tego:

  • Wysokie ciśnienie
  • Łatwo się denerwujesz (6)
  • Choroby przyzębia
  • Brak apetytu
  • Biegunka
  • Zaburzenia widzenia
  • Niesmak i pieczenie w jamie ustnej
  • Wzrost wagi ciała (7)

I pamiętaj, żeby brać witaminę D zawsze z dodatkiem tłuszczu, ponieważ dzięki temu jesteśmy ją w stanie przyswoić.

Witamina D naturalnie występuje też w pożywieniu np. w.: węgorzu, śledziach, łosoś, dorszu, sardynkach, wątróbka, żółtka jaj. Dobry źródłem będzie też tran, który dodatkowo wspiera pracę mózgu, pamięć, naukę i koncentrację (8).

Może dojść do sytuacji, gdzie po wielu miesiącach suplementacji wciąż będziesz mieć niski poziom witaminy D3. Wówczas warto zrobić badanie metabolit 1,25 (OH) D, które odpowie nam na pytanie czy potrafimy przyswajać witaminę. Jest to badania, które ma na celu oznaczenie czynnej witaminy D.

Jeżeli masz problem z przyswajaniem witaminy D warto zadbać o jelita i pomyśleć o dodatkowej suplementacji witaminą K, A i E (9).

Witaminę D warto przyjmować razem z witaminą K2. Na rynku są dostępne preparaty podwójne.

(1)    
http://www.endokrynologia.net/content/niedob%C3%B3r-witaminy-d

(2)    
https://www.vitamindcouncil.org/blog/hashimotos-thyroiditis-does-d-deficiency-play-a-role/#

(3)    
http://www.biomedical.pl/aktualnosci/niedobor-witaminy-d-zaostrza-objawy-stwardnienia-rozsianego-8183.html

(4)    
http://chriskresser.com/the-role-of-vitamin-d-deficiency-in-thyroid-disorders

(5)   http://www.amymyersmd.com/2015/06/what-you-need-to-know-about-vitamin-d-and-its-impact-on-your-immune-system/   

(6)    
http://www.womenshealth.pl/zdrowie/8-oznak-niedoboru-witaminy-D,5306,1

(7)    
http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/domowa-apteczka/witamina-d-objawy-oraz-skutki-niedoboru-i-nadmiaru-witaminy-d_38869.html

(8)    
http://www.womenshealth.pl/zdrowie/8-oznak-niedoboru-witaminy-D,5306,1

(9) 
http://www.amymyersmd.com/2015/06/what-you-need-to-know-about-vitamin-d-and-its-impact-on-your-immune-system/ 

 

2 comments

  1. Witaj,
    wszędzie czytam, że żółtka jaj są bardzo wartościowe i zgadzam się z tym. Co z białkiem? Niektórzy radzą, by jajka całkowicie przy Hashimoto odstawić. Czy to z uwagi ba to białko? Pytam, bo z rodziną jemy sporo jajek i zastanawiam się, czy sonie nie szkodzę.

    • Jajka w całości, są bardzo odżywcze, pod względem ilości aminokwasów egzogennych są uznane za wzór jakości żywności. Żółtko jest najwartościowsze, ale… Niestety bardzo dużo osób z Hashimoto ma nietolerancję na jajka. Dodatkowo, one reagują krzyżowo z gluten, więc jeżeli masz w złym stanie jelita, a już odstawiłaś gluten, i jesz dalej jajka, to Twój układ odpornościowy traktuje białka jajka jak gluten i silnie reaguje. Najprościej będzie jeżeli wykluczysz jajka na przynajmniej 3 tygodnie. Po tym czasie spróbuj zjeść żółtko jajka i odczekaj 3 dni. W tym czasie obserwuj swój organizm, wszystkie objawy. Jeżeli będzie w porządku, to spróbuj zjeść białko i ponownie 3 dni bacznych obserwacji. Jeżeli będzie również w porządku zjedz całe jajko i powtórz obserwację. Jeżeli będziesz się dobrze czuć, najprawdopodobniej możesz jeść jajka:) Warto wprowadzać wszystkie nowe produkty na jeden dzień, a póżniej obserwować przez 3 reakcje organizmu, ponieważ nie musisz mieć natychmiastowej reakcji, tak byłoby najprościej. Istnieją jeszcze niestety reakcje opóźnione, które potrafią pojawić się nawet te 3 dni później po spożyciu pokarmu. Dlatego tak trudno jest namierzyć co nam szkodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>